Saturday, October 20, 2007

"Ωσπου να μας χωρίσει ο θάνατος" - Ο όρκος που ο Αντρε και η Ντορίνε δεν πήραν ποτέ!

Την ιστορία τους τη διάβασα πρόσφατα στη Γκάρντιαν, και με συγκλόνισε. Είναι η ιστορία ενός από τους πιο γνωστούς διανοουμένους της Γαλλίας, του Αντρέ Γκόρτς, και της γυναίκας τους Ντορίνε.

Εκείνος, από τους ιδρυτές του οικολογικού κινήματος της Γαλλίας, προσωπικός φίλος του Ζαν Πολ Σαρτρ, εμβληματική φυσιογνωμία της γαλλικής Αριστεράς, φιλόσοφος που ξόδεψε όλη τη ζωή του αναλύοντας τον σοσιαλισμό και τον καπιταλισμό.

Εκείνη, σχεδόν άγνωστη σε όλους. Γνωρίστηκαν πριν από περίπου 60 χρόνια, παίζοντας χαρτιά σε ένα ξενοδοχείο της Ελβετίας, με κοινούς φίλους. Το όνομά της Ντορίν, γεννημένη στην Αγγλία. Την ερωτεύτηκε αστραπιαία ο Γκόρτς – το ίδιο και εκείνη.

Έκτοτε, δεν χώρισαν ποτέ. Η Ντορίν έγινε Γαλλίδα, και άλλαξε το όνομά της σε Ντορίνε. Ήταν σύζυγος και επαγγελματίας συνεργάτης του Γκόρτς. «Χωρίς αυτήν», έγραψε σε σημειώσεις που βρέθηκαν πρόσφατα, «η δουλειά μου θα έχανε την όποια σημασία έχει σήμερα».

Αλλά, ήταν η βαριά αρρώστια της Ντορίνε – μια σπάνια πάθηση στον εγκέφαλο, που προκλήθηκε από παρενέργειες μιας ουσίας που υποχρεώθηκε να πιει το 1960, για να κάνει ακτινογραφίες πριν χειρουργηθεί στη μέση – που οδήγησε και τους δύο σε … κοινό θάνατο!

Στις 24 του περασμένου μήνα, τα πτώματά τους βρέθηκαν δίπλα-δίπλα, στο σπίτι τους στη πόλη Βοσνόν. Είχαν αυτοκτονήσει 2 μέρες νωρίτερα με θανατηφόρα ένεση – πρώτα εκείνη, αμέσως μετά εκείνος.

Άφησαν και οι 2 από ένα σημείωμα, με οδηγίες για την αποτέφρωση των σωρών τους, κάτι που έγινε την περασμένη εβδομάδα, και οι στάχτες σκορπίστηκαν στον κήπο του σπιτιού. Ο Γκόρτς, που ήταν μια χαρά στην υγεία του, αισθανόταν πως το ελάχιστο που μπορούσε να κάνει για αυτήν την γυναίκα που στάθηκε στο πλευρό του τόσα χρόνια, σε καλές και άσχημες στιγμές, ήταν να φύγει μαζί της.

Μια επιστολή του, που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα στο περιοδικό Λε Νουβέλ Ομπσερβατερ, ο Γκόρτς, που ήταν 83 ετών, έγραφε στην πολύ άρρωστη, και με αφόρητους, συνεχείς πόνους, γυναίκα του.

(Και εδώ, για μένα, είναι το μεγαλείο της ιστορίας)

«Αγαπημένη μου Ντορίνε. Σύντομα θα γίνεις 82 ετών. Η αρρώστια σε έχει συρρικνώσει κατά 6 εκατοστά. Το βάρος σου είναι μόλις 45 κιλά. Και όμως, είσαι ακόμα τόσο όμορφη, έχεις τόση χάρη καλή μου, και Χριστέ μου, πόσο ακόμα σε πόθο»

13 comments:

the navigator said...

Συγκλονιστική ιστορία...για τον Γκορτς ήξερα κάποια πράγματα αλλά μου διέφευγε η τόσο ιδιαίτερη σχέση του με την Ντορινέ...Πολλές φορές αναρωτιέμαι τι είναι αυτό που κάνει δυνατή την ανάπτυξη ενός τόσου μεγαλειώδους συναισθήματος...και ψάχνω...

Την καλησπέρα μου...

Tradescadia said...

Είναι στ'αλήθεια συγκλονιστικός αυτός ο έρωτας, ο άνευ όρων, που μόνο με ένα κοινό αποχαιρετισμό μπορεί να λήξει...Μεγαλειώδες...

Aggelos Spyrou said...

Ακόμα και ο θάνατος μπορεί να είναι ποιητικός...

Prince Of The City said...

Συγκλονιστικο.... Δεν εχω λογια..

Αλεξάνδρα said...

Πόσο απόλυτη μπορεί να είναι η αγάπη και πόσο σπάνιο αυτό της το πρόσωπο!

Συγκλονιστικό!

Σε ευχαριστώ

Γιωργος Μανουσακης said...

η ζωή είναι το πιο πολύτιμο αγαθό, καιέτσι το αντιμετώπισαν και αυτοί... carpe diem

MenieK said...

Ωστόσο (μιας και διάβασα πρόσφατα τις φουκωικές σας καταβολές) μήπως να αναρωτηθείτε, τι δεσμοί εξουσίας αναπτύσσονται μέσα σ' αυτή τη σχέση συναισθηματικής (αλληλ)εξάρτησης όπου ο ένας από τους δυο κρίνει ότι έχει δικαίωμα να αποφασίσει το θάνατο του άλλου (με δικαιολογία, μεν την άνευ ορων (και ορίων) αγάπη, αλλά στην πραγματικότητα μην αντέχοντας/κατανοώντας αυτό το διαφορετικό στο οποίο είχε μεταβληθεί ο άλλος πόλος της σχέσης??

Τζεφέρης Πέτρος said...

πραγματικά συγκλονιστική ιστορία! Χαϊδεύει ρομαντικά τ'αφτιά μας και δημιουργεί ρίγη συγκίνησης ... Ομως οφείλω να πω πως με προβληματισε η οπτική της meniek (εξαιρετικά εύστοχη αγαπητή). Δεν θα πρωτοτυπήσω αν πω πως σαφως όλες οι σχέσεις είναι σχέσεις εξουσίας και πως ναι, ενδεχομένως η αφόρητη αίσθηση του μη ελέγχου της μετάλλαξης οδηγεί ίσως σε απεγνωσμένες κινήσεις που επιχειρούν με ενα τρόπο να ανακτήσουν τον 'έλεγχο' ...
...οι χαμένοι μας θησαυροί!! Οσο για την υπερβατική αγάπη (εκείνη την άνευ ορίων) συχνά πυκνά είναι δικαιολογία αλλα και αυτο-παγίδα!!

την καλημέρα μου
[αναπνοή]

christos michaelides said...

meniek, το σχόλιό σου με προβλημάτισε πολύ, και φρονω πως έχεις δίκηο. Ωραία, και ευκολη, φαντάζει η "συναισθηματική ομορφιά" του άγριου τέλους. Αλλά η σχέση εξουσίας, όπως λές, μπορεί και να είναι παρούσα. Οπως είναι, άλλωστε, σε όλες τις μεγάλες σχέσεις πάθους - γι' αυτό και δεν αντέχονται, γι' αυτό και δεν επαναλαμβάνονται.

Από την άλλη, ακόμα και άν υπάρχει η και υπερισχύει αυτή η "σχέση εξουσίας", όπως η λές, δεν θέλει, πάλι, κότσια, αλήθεια, αλλά και ανάταση ψυχής, για να ταυτίσης έστω και την αδυναμία σου με εκείνην του άλλου, και να φύγεις μαζί του;


χρ

Τζεφέρης Πέτρος said...

αν μου επιτρέπεται η παρέμβαση στο διάλογο και επειδη με αγγιξε ιδιαίτερα το θέμα (ομολογώ) αγαπητέ Χρήστο νομίζω ότι αν υποθέσουμε ότι το κίνητρο προέρχεται απο τη 'σχεση εξουσίας', την ανάγκη δηλαδή του ελέγχου και της επιλογής, τοτε δεν πρόκειται καθόλου περι ταύτισης με την αδυναμία του άλλου (και συνεπώς δεν είναι δύναμη), αλλα κυρίως με την αδυναμία να δεχθει ο ιδιος πως έχασε τον έλεγχο. Ισως λίγο τραβηγμένη εκδοχή βεβαίως, και σίγουρα δεν μπορουμε να κάνουμε παρα μόνο υποθέσεις μη γνωρίζοντας τα επιμέρους του χαρακτήρα και της ψυχοσύνθεσης. Πάντως ο θάνατος έτσι κι αλλιως δεν είναι επιλογή ....

αναπνοή

MenieK said...

Αναφέρετο δικαίωμα η επιλογή του θανάτου (σου) και σε εκφρασμένη επιθυμία (δύσκολη συζήτηση ξεσήκωσε ο υπέργηρος αυτόχειρας και φονεύς(?) φιλόσοφος) η ευθανασία. Ωστόσο, ποιος λέει ότι ο Αντρέ λύτρωσε την Ντορίνε και θυσιάστηκε (ποιος πραγματικά ξέρει ποιος είναι ο Γκοντό)? Ίσως αυτή να ήταν η διαφυγή του από αόρατες αλλά ισχυρές σχέσεις εξουσίας που αλυσοδένουν στη γη και το ισχυρό(?) μέλος της σχέσης (όπως τα δεσμά των Λιλιππούτειων που προσπαθούσαν να κρατήσουν στη γη τον πεσμένο Γκιούλιβερ). Ίσως αυτή να ήταν η απολύτρωσή του από την εκβιαστική επιβολή της αδυναμίας, της ανάγκης του ανίσχυρου πόλου της σχέσης να συντηρείται (παντοιοτρόπως) από τον δυνατό (έχεις δει κισό να αγκαλιάζει μέχρι ασφυξίας πλάτανό?)

Λωτοφάγος said...

Τέτοιες ιστορίες με ξεπερνούν! Τις αντιμετωπίζω με δέος, κυρίως επειδή κανένας τρίτος δεν μπορεί να ξέρει λεπτομέρειες και απλώς αμπελοφιλοσοφεί. Σε κάθε περίπτωση, ο θάνατος είναι υπερεκτιμημένος! Η κρίση μας επηρεάζεται είτε το θέλουμε είτε όχι από θρησκευτικές και κοινωνικές καταβολές. Προσωπικά ζηλεύω (με την καλή έννοια)τους μεγάλους έρωτες που διαρκούν μια ζωή!

Alkmini said...

Συγκλονιστικό!μου ακουγεται.
τωρα οσον αφορα την αποψη της μενιεκ... ειναι μια αποψη.
αλλα...αληθεια ποιος μπορει στα σιγουρα να πει αν η αυτοκτονια ειναι δυναμη η αδυναμια? θεμα πολυσυζητημενο (απο τα 18 μου θυμαμαι) χωρις απαντηση.
τωρα οσον αφορα τη "σχεση εξουσιας" αυτη υπαρχει παντου, γιατι οχι και στις συναισθηματικες σχεσεις..και επειτα παμε στο τι ειναι αγαπη, αν ειναι φυσιολογικο να αγαπαμε οταν δεν αγαπιομαστε και το αντιθετο.αγαπαμε μονο οταν αγαπιομαστε?
ποιος αληθεια μπορει να εχει απαντησεις σε ολα αυτα τα θεματα. τα ρευστα, τα σχετικα και τα μη κλισαρισμενα.
την καλη νύχτα μου και καλη βδομαδα.